Veelgestelde vragen

ALGEMENE VRAGEN OVER WARMTEKABELS

Hoe warm wordt een warmtekabel?

In feite is dit niet de juiste vraag... Het gaat namelijk niet om de temperatuur, maar om het warmte-vermogen. Ter illustratie: de vlam van een aansteker is erg warm (heet), maar je kunt er nog geen stoeptegel mee opwarmen! U dient dus eerst te bepalen hoeveel Watt uw toepassing vraagt. Er zijn vuistregels voor vloerverwarming, wegdekverwarming en vorstprotectie. Voor andere situaties moet de kabel het juiste vermogen leveren en passen.
 

Geeft de hele kabel warmte af?

Nee, de warmtekabels zijn voorzien van een aansluitsnoer dat koud blijft. De vermelde lengtes zijn de warme, effectieve lengtes. De productspecificaties bevatten informatie over het (koude) aansluitdeel.
 

Hebben warmtekabels een netstekker?

Kabels voor verwarmen hebben géén netstekker, omdat ze in principe via een thermostaat of temperatuurregeling worden aangesloten. Kabels voor vorstprotectie (linten) zijn meestal prefab en voorzien van een geaarde netstekker.
 

Heb ik een extra 230 V groep nodig?

In de meeste gevallen is een elektrische groep gezekerd met 16 Ampère. Dat betekent dat de maximale belasting 3.680 W bedraagt (Watt = Volt x Ampère). Op één groep kunt u wel meerdere warmtekabels aansluiten, mits u onder het maximale vermogen blijft.
 

Heeft de aangegoten stekker ook pen-aarde?

Ja, de geaarde netstekkers van het Verwarmingslint en Thermolint passen zowel op stopcontacten met randaarde (Nederland) als pen-aarde (België).

Mag ik een verwarmingslint inkorten?

Theoretisch kan dit, maar voor prefab linten vervalt daarmee wel de garantie. Dat heeft te maken met de moffen, die alleen met specialistische machines 100% waterdicht gemonteerd kunnen worden. De linten zijn standaard leverbaar in een groot aantal verschillende lengtes. Een stukje overlengte kunt u effectief inzetten door het lint deels ‘terug te leggen’ of spiraalsgewijs aan te brengen. Zelfs wanneer u het uiteinde los zou laten hangen is er geen risico van oververhitting over het algemeen.
 

Hoeveel warmtelinten kunnen op één thermostaat?

U kunt meerdere warmtelinten aansluiten op dezelfde vorst-schakelaar, thermostaat of regeling, zolang u onder het maximale aansluitvermogen blijft. De regeling moet wel voor dezelfde ruimte of leiding zijn bedoeld, omdat de temperatuur op de plek van de sensor bepaalt wanneer de warmtelinten worden ingeschakeld. Via een verdeeldoos kunt u meerdere linten aansluiten op één vorst-schakelaar.
 

VRAGEN OVER VERWARMEN MET WARMTEKABELS

Hoe werkt een elektrische warmtekabel?

Net als een elektrische straalkachel of ventilatorkachel bevat de warmtekabel een verwarmingselement met een bepaalde weerstand. Dit element zet elektrische stroom om in warmte. Hoe lager de weerstand, hoe meer stroom er doorheen loopt. Een kabel van 1000 Watt heeft dus minder weerstand dan eentje van 500 Watt.
 

Wat is plaatselijke verwarming?

In tegenstelling tot ruimteverwarming kunt u met een kabel de warmteafgifte precies aanbrengen op die plekken waar dat nodig is. De kabel verwarmt een steenachtige of metalen massa. Bijvoorbeeld in zig-
zag vorm in een betonvloer, ter verhoging van het comfort op een werkplek. Of langs waterleidingen, om te voorkomen dat deze bevriezen.
 

Hoeveel vermogen kan er op één groep?

In de meeste gevallen is een 230 Volt elektrische groep gezekerd met 16 Ampère. Dat betekent dat de maximale belasting 3.680 W bedraagt (Watt = Volt x Ampère). Op één groep kunt u meerdere warmtekabels aansluiten, zolang u onder het maximale vermogen blijft. In de praktijk rekent men hiervoor vaak met 3.500 W per groep, zodat er een veiligheidsmarge is.
 

Mag ik een warmtekabel inkorten?

Een warmtekabel mag beslist niet worden ingekort, omdat zijn vermogen en weerstandswaarde zijn afgestemd op de voedingsspanning. Afknippen betekent een lagere weerstand, wat gevaarlijk is en kan leiden tot doorbranden. (Het koude aansluiteinde mag wel worden ingekort of verlengd)
 

Vragen over de webshop

Bestellen en betalen


Onze prijzen zijn openbaar en voor het plaatsen van een order hoeft u niet eerst een account aan te maken. Indien gewenst kunt u tijdens het bestellen uw eigen referentienummer invoeren.

Na het invoeren van uw gegevens kiest u de gewenste betaalmethode: bij voorkeur iDEAL voor Nederland en Bancontact voor België. Deze betaalopties zijn gratis en snel, zodat we binnen 20 minuten een order kunnen vrijgeven voor verzending. Andere betaalmethoden zijn beschikbaar, doch hiervoor worden de gemaakte kosten doorberekend.

Vooraf overmaken per bank is eveneens mogelijk. Bij deze betaaloptie ontvangt u een pdf-factuur en wordt de bestelling verzonden nadat het te betalen bedrag is ontvangen. Dezelfde procedure wordt gevolgd wanneer u een (PDF) order per mail stuurt. Levering op rekening is alleen mogelijk voor zakelijke klanten die een KvK- en BTW nummer kunnen overhandigen.

Aanpassen of annuleren van een bestelling kan zo lang deze nog niet is verzonden. Een dergelijk verzoek ontvangen wij het liefst per mail. Hierbij geldt ‘Hoe sneller – hoe liever’, zodat we geen onnodige kosten hoeven te maken. Wanneer u door uitbreiding van een bestelling op de verzendkosten kunt besparen, passen we de order handmatig aan.
 

Levertijd en verzending


De meeste artikelen zijn op voorraad. In het algemeen is de levertijd 1 of 2 werkdagen, afhankelijk van het bestelmoment en het tijdstip dat de dagelijkse chauffeur de goederen bij ons ophaalt. Stuurt u gerust een berichtje als u eerst wilt weten of een artikel daadwerkelijk op voorraad is.

Wij besteden individuele aandacht aan elke verpakking, om beschadiging tijdens transport te voorkomen. Lege ruimtes worden opgevuld, zodat de inhoud niet los in de doos rammelt. Bezorging vindt plaats op werkdagen.

In principe versturen we met TransMission, doch we behouden ons het recht voor om hiervan af te wijken. Bestellingen vanaf € 50,- worden gratis verzonden binnen Nederland en België. Daaronder geldt een vaste bijdrage in de verzendkosten, die niet afhankelijk is van verzendmethode of gewicht.

Verder leveren we aan klanten in andere EU-landen, waarvan de meest voorkomende zijn vermeld op de bestelpagina. De bijkomende kosten verschijnen hierbij automatisch in het controleveld. Voor de verzendkosten naar overige landen (voor zover binnen de EU) kunt u contact opnemen, alvorens een bestelling te plaatsen.

Afhalen van bestellingen (ook buiten kantoortijden) is mogelijk, doch alleen op afspraak. Het invoeren van de order en de betaling dienen wel vooraf te geschieden, omdat we geen balieverkoop en pinautomaat hebben.
 

Ruilen en retouren


Wanneer u een verkeerd artikel heeft besteld, of zich bedenkt, kunt u het terugsturen binnen de wettelijke bedenktijd (herroepingsrecht) van 14 dagen. U krijgt dan gewoon uw geld terug, maar betaalt wel zelf de kosten van het terugsturen.

Voor terugsturen hoeft u geen speciaal retour-formulier in te vullen: een korte e-mail met het ordernummer volstaat, bij voorkeur met opgave van reden. Soms is er een geschikter alternatief of een andere oplossing waarmee u geholpen bent. Ook helpt deze feedback ons om productbeschrijvingen in de webshop te verbeteren.

Wilt u de pakbon, of een print-out van uw mail met de retour-aankondiging, bijvoegen? Wij kunnen dan direct na ontvangst de gegevens erbij zoeken, hetgeen een snelle terugbetaling bevordert.

Omruilen van een bestelling door de bezorger is in de praktijk tijdrovend en foutgevoelig. Voor een vervangend artikel adviseren wij om gewoon een nieuwe bestelling te plaatsen. Dat kunt naar eigen keuze direct doen, maar het mag ook nadat u de terugbetaling van de retourzending heeft ontvangen.

Een retourzending moet compleet zijn (incl. handleiding, montagemateriaal, etc.). Alles volledig in ongebruikte staat en bij voorkeur in de originele verpakking! Het is namelijk van belang dat we het product opnieuw kunnen verkopen, want niemand wil gebruikte spullen. Eventuele kosten voor het behandelen van een retour-product worden op de terugbetaling in mindering gebracht.
 

Garantie en klachten


Bezorgproblemen kunt u het beste zo snel mogelijk melden. Controleert u wel eerst de tracking-code, die u heeft ontvangen op de dag van verzending. Wanneer een zending niet compleet is, of het verkeerde product bevat, wordt het probleem zo snel mogelijk en zonder bijkomende kosten opgelost.

Voor alle artikelen geldt de gebruikelijke garantie van een jaar. Vaak is dat langer, doch dit is afhankelijk van de fabrikant. In principe wordt een defect artikel gerepareerd of vervangen, maar we zijn flexibel met andere passende oplossingen.

Bij (technische) vragen of problemen ontvangen wij het liefst een melding per e-mail. Wilt u daarin ook het ordernummer vermelden? Hiermee kunnen we precies nagaan welk product het betreft, aangezien sommige erg op elkaar lijken.
 

Gegevens en privacy


Onze webshop maakt gebruik van een veilige betaalomgeving, verzorgd door een externe betaalprovider. Zodra een betaling is goedgekeurd ontvangen wij daarvan automatisch bericht.

Uw adres- en contactgegevens worden alleen gebruikt voor het afhandelen van de bestelling – door onze medewerkers en externe uitvoerende partijen (betaalprovider en pakketdienst). We hebben geen callcenter, maar vinden het wel nuttig uw 06-nummer op het verzendetiket te kunnen vermelden.

Het invoeren van uw btw-nummer is niet verplicht, maar handig wanneer u dat op uw factuur wilt. Van zakelijke klanten buiten Nederland controleren wij het btw-nummer, om gebruik te kunnen maken van btw-verlegging t.b.v. levering tegen 0%-tarief.

De opgeslagen cookies (zonder welke een webshop niet goed kan werken) blijven beperkt tot functionele en analytische cookies. Zo wordt bijvoorbeeld het IP-adres opgeslagen om misbruik van de webshop of fraude met betalingen te voorkomen.

Wij gebruiken géén marketing cookies (dus géén ongevraagd volgen van uw internetgedrag). Social-mediabedrijven hebben géén toegang tot onze webshop.  We verkopen geen adressen.
 

Disclaimer en aansprakelijkheid


Voltanova BV, eigenaar van deze webwinkel, streeft ernaar om volledige en correcte informatie over haar producten te verschaffen. Wij kunnen echter niet garanderen dat deze producten in uw specifieke toepassing zullen werken zoals u dat verwacht. Wij leveren artikelen van hoge kwaliteit met product-garantie, maar ontwerpen geen installaties. Het (laten) installeren van gekochte producten of componenten doet u altijd voor eigen risico.

Wij zijn niet aansprakelijk voor schade als gevolg van onjuistheden of onvolledigheden van de informatie op deze website en behouden ons het recht voor tot het wijzigen van informatie op deze website, zonder enige aanmelding of bekendmaking vooraf. Verwijzingen naar andere sites zijn enkel opgenomen ter informatie; wij kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of beschikbaarheid van deze sites of bronnen.
 

Algemene voorwaarden


Bij het afronden van een bestelling dient u de algemene voorwaarden te accepteren. Het betreft universele voorwaarden, die we alleen hanteren voor consumenten, wanneer we er m.b.t. de essentiële zaken (zoals hierboven vermeld) niet uit zouden komen.
Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.
Accepteer geselecteerde cookies